Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 22, 2010

Sayang Isteri Tinggal-tinggalkan.Sayang Anak Susah-susahkan


yang sayang isteri tinggal-tinggalkan tu bukan saya kata. tu orang-orang tua kata.. yang nak cerita disini pasal sayang anak susah-susahkan..

ini melalui pengalaman peribadi..ye..saya tak ada pengalaman sebagai ibu..tapi saya ada pengalaman sebagai anak..

saya dilahirkan dalam keluarga sederhana.betul-betul sederhana.InsyaAllah tak sampai tahap menyusahkan orang sampai nak meminta-minta. saya yakin ini sebab umi memang orang yang sangat jimat cermat.sangat!sangat!

jadi, disebabkan jimat cermat campur kemahiran yang ada, kami mampu hidup tak meminta-minta..okey saya sekarang naik motor je..tak ada kereta..pernah balik dari kolej hujan lebat dan saya kalau tak bawa laptop memang tak ahh nak berhenti bawah jambatan..memang redah je..alhamdulillah Allah juga kurniakan antibody yang kuat pada saya..

tak pernah lagi demam sebab hujan..memang demam setahun sekali pun susah alhamdulillah..pernah satu sem fully attendance ye..(membanggakan) satu sem je pon..-_-''

ok..berbalik pada cerita hujan tadi..saya memang selalu sangatttt ahh lenjun dek hujan..tapi umi masih boleh cakap.."tu lah adik, tak reti nak hidup susah" okeyh..selama ni saya ulang alik kepong-bangi naik motor tiap-tiap minggu tak cukup susah ye..see....T_T

itu anak dara tuh..memang saya tahu mak saya simpati dan mak mana la nak tengok anak bawa motor jauh-jauh.. anak dara lagi..comel pulak tuh..(okeyh perasan kejap)

haa..nak ceritanya kat sini..mak saya kalau boleh memang nak saya ni rasa hidup susah ye..tapi...ye ada tapi..mak saya dah ada perancangan lain untuk kehidupan saya di masa depan..

mak saya dah bagi saya sebijik rumah yang nilai hampir ... ribu..kira sekarang ni di usia 21 tahun, saya dah memiliki aset bernilai hampir ... ribu..mana umi saya yang hidup sederhana dapat aset ... ribu??hasil hidup sangat sederhana dan bersusah-susah..

tapi realiti sekarang..orang muda ramai bekejar-kejar nak beli kereta hebat-hebat..perodua tak nak..proton??lagi ahhh tak hingin..koman-koman pun nak pakai honda..toyota ke..

anak nak makan apa..bagi..kita dengar cakap anak..bukan anak dengar cakap kita..nak mainan KFC beli..pergi Mac'D beli lagi..padahal balik umah sepah-sepah je..sapu rumah tengok besepah-sepah sapu sekali je..itu semua duit!!

sedih sangat tengok..kenapa susah sangat nak berjimat?dah la gaji kecil..barang semakin mahal.. kerja susah sikit tak boleh..tak ada perancangan atau matlamat..kesian betul manusia ni..

sikit-sikit bagi alasan anak teringin..kesian kat anak..tak tahu ke..kalau pun kita sayang anak..kena sayang diri sendiri dulu..lepas tu baru boleh nak sayang anak..tak payah nak bagi alasan semua tu untuk anak..tak mati pun anak tu kalau tak dapat apa yang dia nak..

okeyh..cerita ni untuk mereka-mereka yang sederhana..kalau dah gaji puluh riban tu lantak hampaa laa..ni hat yang kerja gaji takat 2-4 riban tu..tak payah la nak berangan..kalau duk kat indon boleh..ini Malaysia okey..lagi-lagi kat Kuala berLumpur ni..hentikan laa..

umi mungkin idola (sesetengah keadaan) saya..dah pergi haji awal 30-an..ada dua bijik rumah hasil titik peluh masam sendiri..yang lagi setengah keadaan saya tak boleh nak jadikan idola..umi suka bagi pinjam duit tapi tak reti nak dapat kan balik..orang sesuka hati je pinjam tak reti nak pulang..-_-'' sangat pasrah..kalau kumpul-kumpul komfem boleh beli kereta sebijik!cash!(tak payah nak mintak no fon umi kita ye....) umi mampu dapat semua ni walau dengan gaji kecik je..

tu ja kot nak membebel..semoga saya sempat balas jasa umi..bagi umi rasa senang..Lelaki Idaman..Teman saya ye.. ;)

buat anak cucu, maaf kalau nanti ibu/nenek menyusahkan kalian..itu tandanya ibu/nenek sayang kalian..;) ngehehheh..

jangan pulak nanti anak datang tuntut rumah sorang sebijik bila dah masuk 20 tahun..mampuih den..-_-''

thats All..thanks..;)

No comments:

Post a Comment