Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 11, 2011

Cara Nak Banyak Duit Di Masa Hadapan

saya bukanlah ahli nujum yang dapat menilik pada masa hadapan..namun saya percaya kita boleh corak atau lakarkan masa hadapan kita..

langkah pertama..ambil sehelai kertas putih..pastikan anda juga mempunyai pensel warna pelbagai warna..kemudian sila pejamkan mata anda dan sila mula berangan..setelah usai anda berangan, sila buka kembali mata anda..kemudian anda boleh mula lakar masa depan yang anda berangan tadi..kiranya kalau nak ada rumah bungalow boleh laa lukis besar-besar...lepas tuh nak BMW boleh lukis..ikut warna kegemaran..

eh!mesti sakit hati je kan..ya Ampunnn..sungguh!!setiap apa bermula dengan angan-angan atau impian..tapi jangan lah berhenti ditakat itu..angan-angan dan impian perlu diiringi dengan usaha.. apa usaha yang boleh dilakukan??


saya berangan-angan untuk pergi haji diusia muda..jadi usaha saya ialah masukkan duit didalam tabung haji..^_^

hahh..ni nak pi update tengok duit ASB masuk banyak mana..sila lihat nombor giliran..T_T selamat laa mashukkk..mashukk la untuk orang baru mula 3 bulan..-_-''..kalau tak hangin jee tunggu lama..

haa..yang ni saya nak banyak duit di masa hadapan..jadi dah kena mula melabur laa kan..;)
saya pilih untuk buat pelaburan guna maybank..kita buat pinjaman dan dia laburkan..kalau dah buat pinjaman dah tentu la nak kena bayar tiap-tiap bulan kan...-_-''

tapi saya tak anggap saya buat pinjaman pun taw..lebih kepada simpanan pelaburan..memang ahh maybank untung bagi kita buat pinjaman..tapi kita pun untung..kira win-win situation.. dan dalam muamalat islam kalau tak membebankan sebelah pihak, itu adalah sah dalam islam..

kenapa saya anggap simpanan??sebab saya bayar hampir RM300 tiap-tiap bulan..dan setiap awal tahun insyaAllah saya akan dapat hampir RM4000..dan cukup proses begitu berlansung selama 20 ke 25 tahun tak ingat..heheh..maka saya pun akan dapat segenap duit RM50,000..paham tak nih??paham tak??

insyaAllah kalau dah ada kerja tetap saya nak tambah pelaburan ni..banyak lagi nak kena fikir..takaful nak ambil..duit bagi umi ayah tiap-tiap bulan, beli kereta..

semoga dipermudahkan segala urusan..murahkanlah rezeki hamba mu ya Allah..;)

thats All..thanks..;)

10 comments:

  1. bagus pandai simpan duit . saya boross ! =(

    ReplyDelete
  2. farra ferro: hehe..tak de laa pndi sangatt..;p boleh jimat..pk je masa dpn..jimat la nnt tu..hehe;)

    ReplyDelete
  3. bagusnyer... takpe.. utk masa depan gak kan... all the best..

    ReplyDelete
  4. tahniah dah start simpan duit dari awal!

    ReplyDelete
  5. kayyana: mekaceh..;) yup!masa dpena..hari ini dh kena mula lakar tuk masa depan..thanks ya!

    nora: mekaceh..T_T tade ape yg nak kagum sangat punn..saya kena usha dari bawah...

    papabear: thanks!takde la awal sangat punnn..;p

    ReplyDelete
  6. la' catakserukin: dulu pon sebelum nak masuk banyak dengar haram..tapi sebelum nak masuk sy ada melalui 1 proses kajian pasal hukum ASB..jangan risau..saya dah ada pengalaman buat thesis..heheh..;p saya juga skolah agama dr kecik smpi ke diploma undang-undang syariah islam..dah ada fatwa kata ASB harus selain kerajaan ada buat senarai tempat dia melabur..dan dia tak masuk kan perkara-perkara yang haram..jadi kita sebagai rakyat dah terlepas dr dosa andai kerajaan tipu kita..mereka yg tanggung..islam itu memudahkan..;) saya juga penah tgk rancangan tanyalah ustaz..jawapan yg sama..saya belajar fikh muamalat islam..saya tny lecturer, jwpn yg sama..so, sy bkn simple2 je ikut2 org..neway thanks 4 ur cmnt..;)

    ReplyDelete
  7. wow...ringkas tp padat!penjelasan yg jelas, terang, nyata dan tanpa dengung...;p
    sy belajar sesuatu hari ini dan harus (wajib sebenarnya) belajar lagi...thanks a lot...i'm highly appreciated it!!..ty again...

    *pd awal 2010 ade yg bertanya kpd seorg pegawai (ber'title' ustaz) yg bekerja di bank islam ttg ASB...(dimana sy juga turut berada di tmpt kejadian pd waktu itu)...dan begini jwpn dari pegawai tersebut...

    -ASB pernah mengeluarkan kenyataan bertulis yg berbunyi (lebih kurang)...Ianya (ASB) tidak menepati piawaian syariah.

    dan utk sesiapa yg ingin melihat sendiri kenyataan yg dikeluarkan tersebut, pegawai itu meminta supaya melontarkan e-mail kpdnya...(tetapi sy tidak pula berbuat demikian krn terus percaya dgn apa yg telah disampaikan...itulah kesilapan dan kelemahan sy)


    wallahua'lam~

    ReplyDelete
  8. La' Catakserukin: takpe..ilmu takkan habis dipelajari sampai ke akhir hayat..;) saya pun pernah dgr sblum ni..tp MUNGKIN kerajaan dah sedar kesilapan dan tak melabur ketempat2 yg haram..sampai dah ada fatwa harus kan..makanya kita sebagai rakyat rebut je laa kesempatan yg tak seberapa ni..yg penting kena yakin..klu dah ragu2 mmg haram laa jawapnya..mudah kan islam..ada dalil, dan kita yakin dengan dalil sahih tu maka yang dibuat adalah ibadah..;) sebab tu mazhab ada pelbagai..dan semua mazhab diterima disisi Allah..;)

    ReplyDelete