Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 3, 2012

Warga Indonesia Yang Saya Kenal

ehem.rasa tak adil pulak.setelah bergelumang dengan warga Indonesia,tapi tak bagi compliment ke hape ke kan.kan 1 Malaysia.jadi harus kita ingat.Indonesia pun dah ramai sangat dah dapat PR dan Warganegara Malaysia.;')

selama lebih kurang 5 bulan saya bekerja di Mandiri Remittance anak syarikat Bank Mandiri.sebagai marketing staff.yang gaji lebih tinggi dari supervisor/outlet manager.(macam besar sangat lah gaji nya pun)T__T jadi memang tugasan saya bergelumang dengan warganegara Indonesia.

tahap bergelumang tu hingga hampir kuasai bahasa indonesia (jakarta ye.jawa orak.) hampir kuasai tu sampai orang indonesia cakap saya orang indonesia!saya kata "gak.aku asli sini la mbak!" "gak ah.aku gak percaya." jawab si warga Indonesia.ape nak kata? 

dialog yang dah macam hafalan saya waktu kerja:
"mbak,udah punya tabungan mandiri?tau gak kalau disini bisa buka rakening?langsung jadi dapat buku ama kartu nya.tarik di indonesia gak ada biaya.ini namanya tabungan TKI.selama setaun tu gak ada potongan pajak.kalau di Indonesia,langsung mbak buka langsung dipotong 9ribu perbulan.kartu Atm nya bisa tarik uang diseluruh dunia.kerna kartunya Internasional.jadi kalau mbak mau tarik uang nya disini juga pasti bisa."

haa..tu lah dia. macam nak cerita pasal diri sendiri je bukan pasal mereka.kehkeh

saya nak cerita positif dulu!kita kena positif minded!kann..

kelebihan mereka ialah, mereka sangat lah peramah, hormat tetamu dan sayang kan rakan.
mugkin kerana mereka biasa di "negara orang"

mesra walau pertama kali bertegur sapa.

kerja saya memang keluar masuk tapak pembinaan,rumah tumpangan,kilang dan seangkatan dengan nya. pokok nya dimana ada TKI indonesia disitu ada saya. TKI disebut (te-ka-i) e teleng ye "te" tu.-__-"

kira saya dah sampai tahap boleh ajar abc lah kat bebudak indonesia ni. a be ce de . rasa nak vlogging plak bahasa indonesia.(eksited)

saya pernah masuk ke rumah sewa (lelaki) (kantoi dengan tunang idamanT__T)
nak tumpang sembahyang.alhamdulillah masuk-masuk dalam bilik di pasang ayat quran dalam bilik. saya berdua dengan kak umi waktu tu. saya rasa sangat selamat di rumah tu! walau mula-mula rasa takut.


kalau ke kawasan mereka,kita akan diberikan sekurang-kurangnya air mineral tapi selalu dapat air berperisa.pernah hidang air 100 plus, abc dan sebagainya. makan pun selalu dibelanja!;')

banyak sangat kenangan dan pengajaran yang saya peroleh!nanti insyaAllah akan share kekurangan mereka.
bukan untuk menghina dan merendahkan.tapi supaya awak-awak yang baca lebih mengenali mereka-mereka.;') kadang-kadang bagi kita itu perbuatan yang biadap.tapi bagi mereka itu hal remeh. ada juga bagi mereka itu hal remeh.tapi bagi kita,perbuatan itu sangat merunsingkan.


dengan pak rashid.;') beliau gigih cari nasabah buka tabungan.;') satu malam kami buka lebih dari 10.dan berkat gigih beliau menang contest dalam program mandiri sahabatku.dapat nak dekat RM1000 jugak la..


program mandiri sahabatku.sekarang dah ada siri 2 tau! TKI jadi pengusaha.pasti bisa!;') TKM pon.;'p

nanti share di entry yang lain.insyaAllah.;') gigih tiba-tiba nak cerita kan..padahal tengah busy nak nikah NEXT WEEK.-__-"

No comments:

Post a Comment