Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 11, 2014

Kisah/Tips Menunaikan Umrah Bersama Bayi/Anak Kecil

Alhamdulillah.dah 5 bulan berlalu. rindunya Allah yang tahu.
keh.ni nak share sikit kisah/tips sikit-sikit.pengalaman guru terbaik kan..hehe..^__^

kami berempat, saya,suami,zakwan, dan umi saya menunaikan umrah dari 13 hingga 24 Januari 2014.
kenapa pilih tarikh/waktu ni?ada beberapa sebab..sebab utama ialah nak sambut kelahiran umi saya di sana!!;') ulangtahun kelahiran umi 17 Januari. alhamdulillah umi rasa berada di madinah dan mekah pada ulangtahun kelahiran ke 66..;') kebetulan tarikh tu kami berangkat dari madinah ke mekkah. Allah..untungnya umi..malam tu jugak sampai mekah kami terus buat umrah.umrah wajib buat saya dan suami.umrah sunat buat umi.

sebab kedua ialah, saya cari musim sejuk..;') hasil kajian (ceh kaji sangat) mendapati musim sejuk sekitar bulan 12 ke bulan 2.bulan 3 dah mula panas.sebab memang hajat nak bawa zakwan.saya kan full breastfeed.(alasan) sebenarnya memang nak bawa zakwan kemana-mana.;')

kos untuk kanak-kanak bawah 2 tahun adalah sekitar RM1500. saya pergi dengan pakej Andalusia.alhamdulillah mutawif sangat terbaikkk..hehe.

sesampai di LCCT malam nak berangkat, saya nak ambil tagging,boarding pass dan passport dari mutawif.sebut nama suami, terus beliau sambut..haa ni yang dengan bayi zakwan kan..hehe ^__^ dah kenal sebelum jumpa..zakwan satu-satu nya bayi dalam jemaah kami. waktu tu zakwan sekitar 8 bulan.;')

alhamdulillah.sepanjang penerbangan, sekitar 9 jam, zakwan tak banyak ragam.hampir tiada sebarang masalah.ada lah waktu jam terakhir tu tiba-tiba dia merengek..cek-cek rupanya dia beyak..hehe..;'p orang kata bayi beyak tanda serasi..serasi sangat dengan Air Asia ye Zakwan..huhuhu..pastu abi dia tukar pampers zakwan sambung main dengan pakcik-pakcik..berpass pass zakwan kat mereka..legaa..hehe ^_^ mereka panggil zakwan haji muda..aminn ya Rabb..moga muda lah zakwan waktu tunaikan haji nanti..

Sampai-sampai di terminal haji Jeddah, kami naik bas pulak sekitar 6 jam ke Madinah.

 Zakwan happy sesangat dah sampai tanah arab..;') alhamdulillah..

 ni lah dalam bas perjalanan dari Jeddah ke Madinah. Zakwan dah terlentok..hehe ^__^

 singgah masjid solat jama' zohor dan asar.
sambung perjalanan.

Alhamdulillah.naik kenderaan udara, mahupun darat,zakwan langsung tak membawa sebarang masalah..syukur ya Allah..
tak lah ganggu jemaah lain.ada yang siap kata,ehh..tak dengar bunyi menangis pun..^__^ alhamdulillah..(padahal dia nak merengek je cecepat bagi susu..muahahaha..;'p)

sampai di madinah azan asar.sebab kami dah solat jama' tadi,jadi kami rehat dulu. siap-siap maghrib baru kami berangkat ke masjid nabawi..(Allah..taip ni pun dah bergenang air mata kerinduan)



waktu ni kami dapat masuk dalam.tapi agak crowded. saya solat maghrib berjemaah.waktu ni zakwan ada menangis sikit.mungkin tengok ramai sangat orang.atau takut tengok ramai berpurdah..hehe..
tapi solat isyak tu alhamdulillah zakwan dah ok..

malam pertama zakwan di masjid nabawi. indah subhanallah..;') ni lepas maghrib..zakwan dah ok.hehe

hari-hari seterusnya..ada yang zakwan dah terlalu eksited sampai merangkak punya la jauh kan..huhu..selesai solat tengok entah main dengan sapa entah..hehe..pandai bersosial dah anak ibu..cari kawan pelbagai bangsa..hehe ^__^ alhamdulillah kat sana ramai sangat sayang dan doakan Zakwan.
siap ada sorang peniaga dah booked nak buat menantu.(zakwan,nama dia marwah.nanti dah besar pergi cari okey..^__^) ada yang bagi coklat,kismis,kurma.duit pun ada..ada sekali tu,kami nak carikan zakwan kopiah.tanya la kat pak arab tu.kam?(berapa) lepas tu dia jawab..halal!halal!..terkejut kami..Allah..rezeki Zakwan.terus kami beli benda lain kat pak arab tu..hehe ^_^

alhamdulillah saya berkesempatan sekali masuk raudhah..(Allah..bergenang airmata) waktu tu suami soleh tolong jaga zakwan.nak masuk Raudhah sungguh bukan mudah.lelaki senang.hampir setiap waktu boleh.untuk wanita ada masa-masa tertentu.alhamdulillah yang sekali tu saya boleh solat sunat betul-betul di karpet hijau saff kedua.tampa sesiapa melangkah.Allah..alhamdulillah ya Allah.saya anggap ni hadiah dari Allah dan nabi buat saya.sungguh jemaah umrah adalah tetamu yang dijemput oleh Allah tapi masuk ke raudhah sungguh bonus besar buat saya.dan kebetulan hari tersebut adalah maulid nabi!!Allah..mungkin untuk saya kongsikan.bawa anak kecil bukan penghalang utama kita nak beribadah.

sebelum pergi saya study.sebenarnya cita-cita nak bawa zakwan buat haji.tapi memang tabung haji tak benarkan.jadi rezeki umrah dulu..waktu saya search pasal bawa bayi/anak kecil,ada yang cerita pengalaman dia melihat,macam mana orang bawa anak kecil dipermudahkan Allah.waktu tawaf dia lihat lapang je keliling orang yang dukung anak kecil.waktu tu dia rasa nak menangis rugi tak bawa anak.

betul.semua bantuan Allah.saya yakin dengan janji Allah.niat baik.in shaa Allah Dia permudahkan."Allah bersama dengan apa yang kamu sangka," sentiasa sangka yang baik-baik..jangan set dalam kepala anak akan menyusahkan kita di sana.

sekitar 4 hari di madinah.kami berangkat ke makkah..pertama kali nampak jam besar tu dah meleleh air mata.waktu mutawif cakap kita dah masuk tanah haram..Allah..macam tak sangka dah sampai..bersyukur yang amat kerana dijemput Allah. Zakwan masih tenang seperti biasa. sampai dah malam.mutawif bagi masa untuk angkat beg masuk bilik hotel.kemudian kami berkumpul di bawah. mutawif terangkan serba sedikit.

Zakwan elok duduk didalam baby carrier.
macam ni.harus la abi yang berbaby wearing..hehe..tak larat ibu.

umrah pertama kami buat berempat dengan zakwan. sebelum keluar kami salin pampers zakwan. alhamdulillah Allah atur yang terbaik.bayangkan waktu buat umrah lewat malam.(sekitar 12-2 pagi) tak panas untuk zakwan.zakwan lena tidur sepanjang kami tawaf dan saie. waktu nak solat sunat tawaf baru abi buka. baby carrier dan keluarkan zakwan.langsung tak menangis.

pakej ada sediakan 3kali umrah.dan umrah tambahan 2kali. kami pergi umrah yang disediakan je.dan kurang sekali.hehe..sebab abi tak larat.zakwan bambam..hehe^_^ jadi yang wajib je kami buat sekali.
yang umrah sunat kami bergilir. 

saya dan umi buat umrah, abi jaga zakwan. abi zakwan pergi buat umrah dengan ahli jemaah yang lain. saya dan umi jaga zakwan.;') jadi masing-masing buat 2kali.hehe

waktu kami sampai dimekah, kebetulan Arab Saudi tengah cuti seminggu,saya pun tak pasti cuti apa.mungkin semperna maulid nabi atau apa saya tak pasti.jadi mekkah jadi tumpuan rakyat arab saudi.pertama kali sampai buat umrah,walau lewat malam,masya Allah..penuh orang..
mutawif kata lebih ramai dari umrah ramadhan.

mutawif terbaik..hehe

jadi di mekkah saya tak boleh nak lepas kan zakwan.di madinah masjid nabawi agak lapang untuk zakwan merangkak.tapi di masjidil haram, Allah..penuh tak terkata. pernah sekali kami keluar lewat ke masjid nak solat maghrib, sampai ke luar pagar kami solat..hehe..^_^

ini lah serba sedikit pengalaman yang dapat dikongsi. sekarang saya akan rumuskan mungkin boleh dijadikan tips bagi mereka yang berniat nak bawa anak kecil/bayi menunaikan umrah.

1) Niat (apa-apa dimulakan dengan niat) niat segala yang baik-baik.nak beribadah,tapi taknak lepas tanggungjawab pada anak.macam saya menyusu badan.bayangkan pahala berganda-ganda disana!!

2) yakin dengan janji Allah..Allah bersama dengan apa yang kamu sangka..bayangkan perkara-perkara baik je yang berlaku.anak tak meragam.anak sihat.mudah nak beribadah dengan anak..bayangkan je..in shaa Allah..itu lah yang jadi dekat sana.andai kata ada apa-apa,anggap itu ujian.bagi nak menambahkan pahala kat sana.setiap kesusahan ada pahalanya..;')

3) berbaby wearing.zakwan waktu tu sekitar7-8kg kot..;'p ok lah abi dia yang kendong..alhamdulillah. kalau bawa stroller pun ok.tapi susah sikit nak masuk dalam masjid kot.nak kena tinggal kat luar masjid..nanti cleaner campak entah mana hala..hehe..

4) bawa pampers secukupnya.(berlebihan seeloknya) kat sana katanya mahal sikit pampers.kat sana kerap juga tukar..setiap kali nak pergi masjid saya akan ganti pampers Zakwan. pergi bag penuh.balik ruang pampers boleh isi barang yang kita beli waktu di sana..hehe ^__^

5)pilih waktu yang terbaik nak bawa anak kecil.waktu saya, saya cari waktu penghujung sejuk.sejuk yang tak keterlaluan.sebelum nak masuk musim panas.waktu kat madinah paling sejuk rasanya sekitar15-17 darjah celcius. 

6)bawa baju ikut cuaca. macam waktu saya pergi sejuk.tapi sejuk yang sesedapnya.;') di madinah je kot kena pakai baju sejuk.(kadang-kadang tak pakai pun) di makkah suhu dah macam kat malaysia je..malam kot sejuk sikit.. kat sana masih boleh basuh baju.;') waktu sejuk saya bawa baju tebal-tebal sikit.siap beli baby wintercoat kat UNIQLO.haha.nanti adik zakwan boleh pakai time kita pergi korea musim sejuk..ehhhh..;'p

ni waktu keluar subuh ke masjid..;')

7)makesure pasangan boleh tolong jaga anak..practice bagi boleh..hehe..ni bertujuan untuk bergilir-gilir nak jaga anak bila nak buat ibadah yang susah nak bawak anak.contoh masuk raudhah.berhimpit-himpit kan..memang tak digalakkan la bawa anak kecil.kalau tak pasangan pun ada la keluarga lain yang boleh tengok anak kita sekejap..;')

8)doa banyak-banyak Allah permudahkan urusan nak beribadah.

9)belajar-belajar solat sambil dukung anak.hehe..kat sana perkara biasa je solat sambil dukung anak,susukan anak,hempuk anak pun ada..haha(pernah tu ada budak tu duduk dalam stroller.zakwan duduk atas lantai.dari atas stroller dia duk kacau-kacau Zakwan kat bawah tu..saya tak kisah pun..sekali mak dia hempuk kepala anak dia..tengah solat tu..hahaha)

10)latih anak biasakan dalam keadaan ramai.senang cerita sebelum umrah tu rajin-rajin bawa ke masjid atau majlis yang crowd ramai..;') jadi dia tak terkejut kat sana.biasakan juga berjemaah.jadi dia tahu kita tengah solat.dia tak menangis kacau.

setakat ni tu je dulu yang Allah ilhamkan..jadi bagi yang merancang nak bawa anak kecil, you can do it!saya doakan semua nya dipermudahkan.;') 


zakwan.kesayangan mutawif.ustaz syaid. eh..mutawif kesayang zakwan..ust syaid..hehe ^_^


alhamdulillah kami dah selesai..doakan kami dijemput lagi..zakwan doakan kawan-kawan yang lain sampai sana juga ye..besttt tak terkata..;') alhamdulillah..terima kasih semua yang berlaku baik sayang dan kasih kepada Zakwan sepanjang Zakwan ke sana.zakwan sayang semua.;')




56 comments:

  1. Alhamdulillah kecik2 dh kesana.. Nnti kalau ada rezki giliran kami pulak =)

    ReplyDelete
  2. Subhanallah dik.. kak baca pun rasa bergenang, InshaAllah dgn izinNya kak dan keluarga mmg ada rancangan ke sana. moga ALLAH mudahkan urusan kami nanti... Terima kasih perkongsian yg menarik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aminn ya rabb..;') alhamdulillah..happy nya rasa dapat beri manfaat..;')

      Delete
  3. Tq..dpt sedikit ilmu nak bawak baby g umrah...

    ReplyDelete
  4. Salam.. Nak tanya skit.. Bayi berusia 7 bulan pada tarikh penerbangan perlu ambil suntikan meningitis tak?

    ReplyDelete
  5. Salam..tak perlu dengan syarat bayi ambil cucuk imunisasi berjadual.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah...tq atas ilmu yang bermanfaat ini...insyaAllah, kami sekeluarga akan berangkat ke tanah suci disember ini..doakan ye:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah..seronoknya..rindu sungguh..T_T keluarga mertua pun nak buat umrah disember ni...moga dipermudahkan segala urusan disana..

      Delete
  7. Alhamdulillah..seronok baca coretan sis..semangat jd brkobar2 nk bwk ank sy pegi umrah xlama lg..umur anak sy nti sama dgn ank sis..insyAllah dipermudahkan..nk tanye,kat sana sis bg mkn ape ye kat baby?ade tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...seronoknya orang dapat sedikit manfaat atas perkongsian tak seberapa ni..hehe..berkaitan makan..waktu ni anak saya masih belum kuat mkn..byk minum susu dan alhamdulillah sy breastfeeding..jadi mudah sgt utk kami.waktu tu zakwan dh mula mkn ayam sikit2..jd waktu makan sy suap sikit2 ayam yg sy dh kunyah2..hehe..bergantung dengan anak sis bagaimana.dah mula makan keras atau mkn bubur?boleh bawa biskut bayi atau nestum...

      Delete
  8. salam,
    boleh gendong baby sambil tawaf?
    saya confuse ada yg cakap boleh, ada yg tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.buat pengetahuan,anak lelaki saya sudah dikhatankan sebelum kami pergi umrah.jadi tinggal pastikan dia tidak bernajis.tukar pampers sebelum laksanakan tawaf.menjadi halangan bg bayi lelaki yg belum dikhatankan..^_^

      Delete
  9. Sedih haru. Plan nak pegi bertiga..Husband me n my 3yo daughter. Do u think we can do it without extra hands? Cos we tried to bawa my parents bt they sort of refused cos they have been there before..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waktu saya bawa umi.umi hampir tak jaga pun anak saya.kalau dah 3 thun.lagi2 klu boleh dgr arahan utk duduk diam ditepi/bg apa2 yg boleh lekakan dia, buku/apa2 mainan yg boleh buat dia duduk diam should be ok.macam anak saya waktu tu belum berjalan.masih merangkak.jd tak pergi jauh..andai pergi waktu sekarang dia tengah melasak lari tak cukup tanah pening jugak..hehe...jadi conclusion it depands on ur current condition.^_^

      Delete
  10. Assalammualaikum dik,
    Akak bercadang nak ke umrah sekeluarga membawa anak kecil bln 4/2015..Baby akak bulan 4 nanti berumur 11 bulan.. Nak tanya la, baby kena cucuk ACYW135 ? Tq for sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam kak.
      Waktu anak saya tak perlu.jika anak ambil suntikan vaccine berjadual.tapi saya tak berani nak ckp kot yg terkini dh berubah.boleh rujuk pada travel agensi.setahu saya cucuk utk dapatkan visa.

      Delete
  11. Assalamualaikum sis boleh sy nk btanye yea.. Sy InsyaAllah awl feb niy akn pegi mbuat umrah.. Dn berniat utk bwk ank yg skrg bru 5bln..boleh kew sis usia ank 5bln naik pesawat pegi mbuat umrah sekali.. Harap sis dpt bg pndangan yea.. (ank fully breastfeeding) bg ajr botol lngsung xnak sy xsmpai hati nk tgga. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum sis sy nk tnye bolehkah baby bru berusia 5bln naik pesawat pergi buat umrah.. InsyaAllah sy dn suami dn mak ayh mertua akn pergi mengerjakan umrah awl feb niy.. Sy skrg tgh buntu sbb ank sy smpai skrg xnak botol smpai skrg sy fully breastfeeding.. Sy dh xthu nk buat mcne lg.. So sy bniat utk bwk dia skli pergi umrah xlme lg.. Sy harap sis boleh bg pendapat share bersame sy dgn pengalaman sis bwk ank kew tanah suci..(ANK PERTAMA) TERIMA KASIH :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam sis..saya rasa takde halangan untuk bawa bayi 5 bulan naik pesawat untuk pergi umrah.saya pun bawa anak sebab full bf.in shaa Allah Dia permudahkan urusan disana.pengalaman rasanya saya dah share dlm entri.selamat menunaikan umrah..

      Delete
  13. terima kasih nur amirah share pengalaman. saya dan baby muadz(7bulan) inshaAllah akan mengerjakan umrah pada 18 feb ni. smuga Allah permudahkan kami seperti Amirah dan Zakwan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 sis..moga Allah permudahkan urusan sis dan keluarga sepanjang di sana..in shaa Allah..

      Delete
  14. Good info. Tq for sharing. Sy sekeluarga pun nk pergi umrah bln 4 nt. Jg bw ank 4 yo. Mula2 ragu2 jg nk bw, Tp bl bc blog sis, yakin! He's wht we thought He is.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sis..may Allah ease your umrah.. ^_^ rindunyaaaa subhanallah...doakan kami dijemput lagi.in shaa Allah

      Delete
  15. Salam Pn Amirah, saya juga bercadang untuk menunaikan umrah bersama anak kecil berusia 9 bulan. Boleh saya tau, Pn Amirah ikut Andalusia ambil pakej mana yer? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ambil yang paling murah.janji sampai..hehe..penerbangan airasia.cuma bilik ber3.

      Delete
  16. Assalamualaikum amirah. InsyaAllah mil ajak ke umrah bulan mei tahun ini. Sy nmg ingin sgt nekad nk pergi dan bawa bersama bby girl sy (maryam) yg akn berumur 4 bulan. Sy agak yakin lepas baca tulisan amirah, cuma pendapat amirah bagaimana. Sbb maryam agak kecil, 4bulan dan fullly bff.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum amirah, tq for sharing. Sy InsyaAllah akan pergi umrah bulan mei tahun, mil yg ajak. Sy sgt nekad nak bawa Maryam (4bulan mei ini). Lepas baca blog amirah lg yakin. Tp bulan mei panas kan, sy pula first-time pergi. Dan setahu sy d sn akan bangun awl untuk kejar subuh. Apa pendapat amirah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.welcome.alhamdulillah kerana dijemput.in shaa Allah boleh.sana panasnya berangin.kalau bf mmg sgt mudah in shaa Allah.lg2 4 bln belum mkn kan..bgun awal takpe.nnt kat masjid in shaa Allah boleh sambubg tidur atau belajar solat sambil dukung anak.apa pun adalah keinginan.kalau kita betul2 nak pergi,in shaa Allah Allah permudahkan urusan disana.ingat,setiap kesusahan disana bersama pahala.selamat ye..

      Delete
  18. Salam,,insyaAllah saya & suami akan pergi May nanti bawa anak lelaki 2tahunsetengah (da sunat). Boleh ye sis tawaf sambil ayah berbabywearing? Kiranya anak tu diniatkan umrah sekali sambil didukung ayah dalam carrier. Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis.kalau ikut mutawwif saya boleh berbaby wearing.sbb dia bkn pakaian utama.mcm lelaki boleh pki bag silang waktu tawaf.pastikan juga tak bernajis waktu tawaf.sblm mula tawaf tukar pampers.lepas tawaf cek ada najis tak.anak saya tak diniatkan umrah.jadi dia cuma ziarah.kalau nak niatkan umrah tak silap saya perlu tambah lagi pusing tawaf dan saie.wallahua'lam.

      Delete
  19. Selepas tawaf cek pampers anak ada najis. Jadinye kena ulang balik tawaf ke sis?

    ReplyDelete
  20. Jika anak tu diniatkan, jadinya lepas tawaf kena cek pampers anak kan..kalau ade najis camne..kena ulang balik tawaf ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya la ustaz yg lebih ahli dalam hal ni.sebab sy tak niatkan anak pun.tp yg sy tahu waktu tawaf syaratnya suci dari najis dan berwuduk.

      Delete
  21. salam....saya nak tahu tentang vaksin meningitis...sis ambik tak b4 umrah dan beri kesan kepada bayi yang myusu x?saya risau sangat if ada side effect pada susu ibu dan bayi yang mnyusu bila ibu disuntik vaksin ni...cmana pengalaman sis...ceritakan sket...terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.pengalaman saya,ye saya ambil suntikan.wajibkan suntikan ni,untuk dapat visa umrah..tapi alhamdulillah penghasilan susu masih seperti biasa.tidak pula memberi apa-apa kesan kepada anak saya yang menyusu.alhamdulillah.

      Delete
  22. Salam puan , good reading 😃. Saya nak minta pendapat puan sikit. Saya akan pergi umrah bersama baby yg pada masa tu dah nak masuk 4 bulan n fully BF. Saya pergi bersama suami, keluarga suami dan keluarga saya. Mertua sarankan bawa pam supaya suami boleh bagi susu pada baby ketika kami yg perempuan masuk ke raudhah.Perluke ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan, alhamdulillah.moga bermanfaat.kalau dah memang ada pump..elok sangat lah puan bawa.sebab nak masuk raudhah memang lama.nak kena tunggu.memang berjam.jadi boleh pump perah siap-siap sebelum pergi raudhah.lagi pulak baby puan waktu tu baru 4 bulan.macam saya tak bawa pump,tak sangka lama macam tu.tapi alhamdulillah anak dah boleh makan.dah boleh minum air kosong.jadi sy cuma susukan sebelum pergi.suami kata anak ada bangun menangis.dia cuma bagi makan dan minum apa yg boleh.hehe.semoga selamat pergi selamat pulang puan.doakan saya sekeluarga dijemput lagi.rindu sungguh..T_T

      Delete
    2. InsyaAllah puan.. Terima kasih sangat2 sbb reply pertanyaan saya :D

      Delete
  23. Salam Puan,

    terima kasih atas perkongsian ni.Allahu..tak sabar rasanya.In Shaa Allah saya akan pergi membawa anak berusia sethun 8bulan 22Feb ni.sangat bermanfaat perkongsian ni.Doakan saya dipermudahkan Allah ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan.

      sama2 kasih.moga Allah permudahkan urusan puan seeluarga di sana.doakan kami sekeluarga dijemput lagi ye puan.rindu sungguh..T__T

      Delete
  24. Salam puan. Insyallah kami berniat menunaikan umrah pada november ni..umur bayi 10 bulan ketika itu..baby lelaki kene khatan dulu ke sblom pergi menunaikan umrah? Lagi satu adakah perlu niatkan umrah pd bayi sbb setahu sy pengalaman sy pegi seorang diri kene niat umrah waktu masuk tanah haram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.bukan wajib kena khatankan dulu,saya khatankan untuk permudahkan kami disana.kalau tak khatan,waktu tawaf tak boleh kendong.waktu solat pun tak boleh dukung kalau tak silap saya.waktu kami bawa anak kami,kami tak niatkan umrah untuk anak kami.kami cuma niatkan ziarah.kalau niatkan umrah kena lengkapkan la rukun umrah.kalau tak silap saya la.boleh rujuk pada mutawif.;')

      Delete
  25. Assalam sis. sy januari 2017 inshaAllah akan mengerjakan umrah bersama suami dan bby umo setahun 2 bulan time tu. Nk tau kalau nk solat, pempers bby kene tukar dan buang di dalam tong sampah ke? Sbb setahu sy toilet mcm jauh. Tiap kali solat/tawaf/saie kita tukar ye? kalau die terkucil gak semasa ibadah tuh kire xpe ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.saya letak pampers dah kotor tu dalam plastik je dulu.nanti on da way blk nampak tong sampah baru buang.tawaf dan solat kalau dukung budak kena pastikan bersih dari najis..dukung time saie takpe takde wuduk.wallahua'alam.

      Delete
  26. salam. time solat berjemaah mcmmane ye? sis biarkan anak sis ke dukung time solat? sbb tkut anak merangkak gi mane2 time solat.

    ReplyDelete
  27. time solat berjemaah, sis dukung anak ke? sbb takut kalu biarkan, die merangkak gi mane2.

    ReplyDelete
  28. waalaikumsalam.saya ikut keadaan.ada masa saya dukung,ada masa yang tak ramai sangat jemaah saya biarkan je dia merangkak.waktu ramai sangat kadang tak berjemaah.pegang dia dulu.mak dah habis solat,baru saya solat.anak mak saya pegang..;')

    ReplyDelete
  29. Saya pon bercadang nk bwk baby 1thn Jan 2018. Mesih dilemma nk bwk x.takut sgt anak meragam n demam.bace entry sis ne semangat plk..nk tawaf boleh carry baby ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah bersama dengan apa yg kamu sangka..doa yang baik-baik.sangka yang baik-baik.nak bawa pergi tempat terbaik kan..in shaa Allah Dia permudahkan.anak saya sihat alhamdulillah selama umrah sampai balik ke Malaysia.

      waktu tawaf,anak saya dah di khitankan sebelum pergi umrah.jadi ustaz kata cuma pastikan waktu tawaf dia tak bernajis.caranya,kami tukar pampers sebelum mula tawaf,selesai tawaf cek pampers.kering.bersih.in shaa Allah sempurna lah tawaf tersebut.

      Delete
  30. Anak puan ada muntah tah masa beribadah di sana.mcm mana klu ssh nk dpt air

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde pulak muntah alhamdulillah..air apa?air minum ke air nak basuh?

      Delete