Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, July 8, 2014

Kisah/Tips Penyusuan Penuh Susu Ibu Bagi Ibu Bekerjaya (Part 3)

Assalamualaikum uolllss..hehe ^_^

sebelum ni dah janji up and down segala rintangan halangan ujian yang dah melanda diri ini sepanjang saya nak menjayakan proses penyusuan penuh ni kan.

ye.selama setahun 2 bulan ni, tipu lah kalau saya kata sangat mudah.takda apa nak difikirkan.nak tak nak je.tak.saya tak boleh cakap macam tu.sebab ni rezeki kan..tapi usaha itu perlu. jangan la usahanya tidak, senang mulut salahkan tuhan cakap susu badan takde.padahal diri tak cukup rajin nak menimba ilmu.

ye,antara ujian yang saya hadapi, breast pump rosak, pump 30 minit dapat 1 oz je (nangis), stok ebm saya mencair beramai-ramai sebab pluck peti ais longgar (tetiba) saja nak jadi cerita.padahal tak pernah jadi macam tu. tu lah antaranya.. Allah..

breastpump rosak ni memang boleh buat diri ni jadi tension Allah je yang tahu. gagahkan diri marmet. pastu yang susu merudum tu, kisahnya saya pergi kursus 2 hari. waktu kursus tahu je la.memang tak menentu masa.ada tu habis program hampir jam 1 pagi.orang lain semua terus tidur.saya meneruskan perjuangan mengepam. sekali nak simpan susu, dapur pulak berkunci.saya dah minta izin orang dapur nak tumpang stok susu.tak tau yang malam dia kunci. tawakal waktu tu letak kat lantai.bilik aircond kan..pagi-pagi subuh orang dapur bukak kunci terus letak susu kat peti..^__^

balik dari kursus tu la susu jadi merudum teruk.menangis whatsup husband..takpe..tenangkan diri..fikir positif..minum banyak air..usaha lebih sikit.waktu tu balik kerja saya terus singgah farmasi beli kalsium. makin hari makin bertambah dan dapat lah kembali seperti biasa. 

yang kisah ebm mencair tu, ibu-ibu yang buat stok ebm je yang dapat faham perasaan nya. waktu saya balik dari umrah, benda pertama saya sampai rumah, saya cek peti ais.hehe..syukur sangat waktu tu bila susu masih ok. tak sangka kena duga juga. tiba-tiba satu hari tu, bangun-bangun pagi tengok peti ais tak sejuk.susu ada yang dah separuh cair, ada yang masih beku.masuk bilik terus menangis.cecepat google apa boleh buat dengan stok-stok tu.alhamdulillah baca-baca kalau keadaan yang macam tu, masih elok.cuma ibarat minum air kosong. khasiat nya hilang.

saya label semua susu tu.dan saya minta umi bagi susu tu lepas bagi makan.(ibarat minum air kosong) memang umi kata lepas Zakwan minum susu tu dia tak kenyang pun.. ;'p

tu lah antara dugaan yang saya dah tempuh.
tips nya? 

JANGAN PUTUS ASA. 

setiap benda pasti ada dugaan nya.bila dah berjaya tempuh, baru kita akan lebih menghargai kan.berbanding kita dapat sesuatu senang-senang je..takut kita terbongkak bangga cerita kat orang yang kita berjaya susukan anak.lepastu condemn orang yang tak da rezeki nak susukan anak kan.. tak, ujian-ujian ni untuk kita kongsi, semoga mereka tak rasa kita berimaginasi, ini kisah realiti, setiap perkara perlukan pengorbanan. moga dapat jadi pedoman.