Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, June 13, 2016

Tips Ganti Puasa Sebulan

bismillahirrahmanirrahim!
alhamdulillah,dalam bulan ramadhan dah kita.moga Allah ampunkan segala dosa.dan diterima segala amal kebaikan.

bulan puasa tahun lepas,saya telah berjaya tinggal puasa selama sebulan penuh.hahaha..sebab awal Ramadhan 18hb Jun.saya lahirkan Imran 16Jun.makanya,berpantanglah sepanjang Ramadhan,tak beraya la tahun lepas..;'p

tapi Allah tu maha pengasih dan maha penyayang.saya anggap Allah nak bagi pengalaman untuk saya mengganti puasa sebulan.;') nampak macam mudah,yelah dari kena puasa berderet sebulan,baik la boleh ganti 29 hari dalam sepanjang tahun..yedak??idak la rasa letih sangat puasa berderet.nampak gitu la..tapi sejujurnya,tidak semudah yang disangka.sebagai orang yang pernah puasa penuh bulan ramadhan waktu menyusukan Zakwan.pengalamannya berbeza.

macam hampir seminggu ni,semacam tak rasa apa walau puasa sambil menyusu tandem,zakwan dan imran.mungkin sebab bulan penuh rahmat,environmentnya.jadi kurang rasa letih.bila mengganti bulan-bulan lain ni,tengok orang duk makan.terliur agaknya.haha..

jadi saya cuma nak kongsi cara saya selesaikan puasa ganti 29 hari ++.(jadi plus plus sebab kekadang ganti lupa tanda kat kalendar)

PERTAMA: Mulakan ganti seawal mungkin.habis je pantang,cuba la mula ganti.jangan tunggu nanti-nanti.konon fikir banyak masa lagi.

KEDUA: Pasang Target,macam saya target nak puasa isnin khamis.tapi pun tak semudah disangka.kang isnin tu kat kampung la.khamis tu orang nak belanja makan la..jadi dia tak smooth gitu jee..haha

Kekadang tak dapat khamis,ganti jumaat.

KETIGA: Tanda hari yang sudah puasa di kalendar tak kisah la kalendar dinding ke kalendar dalam handphone ke.saya pilih kalendar dalam handphone,

KEEMPAT: Target waktu habis settlekan puasa ganti.cari satu tarikh/event supaya senang ingat. (saya pilih untuk settlekan puasa ganti sebelum travel)
haa..yang last tu..nampak tak pulun berderet.sebab dah pasang target nak kena habiskan sebelum pi travel kan..tu guna pasang target..jadi pembakar semangat.kalau takde target,mau esok ramadhan,harini baru habis mengganti.;'p

KELIMA: Reward diri (saya pilih pi travel sambil jalan-jalan cari makan.)

KEENAM: Kerjasama dari pasangan (suami) sangatlah diperlukan.trust me,suami-suami kena banyakkkk membantu.pengalaman sendiri,memang kita target nak bangun sahur nak puasa,sekali dah jaga,anak pulak merengek jaga nak susu,so susukan,lepastu terlelap sama.terlepas sudah sahurnya..memang tak puasa la kalau tak sahur,so gagal.bukan sekali dua macam tu.berkali-kali.jadi suami kena ambil responsibility sama lah.dah la isteri tu kena ganti puasa pasal lahirkan anak korangggg.. 

suami soleh ioolss pun lelaki biasa...dia kata,kalau la dia boleh gantikan puasa untuk iollss dia boleh je gantikan..lelaki memang,tak sahur pun steadyyy je puasa.tapi itulah,Allah aturkan tak boleh sayang,dah tu,kalau tak boleh tolong ganti puasa takkan tak boleh nak membantu langsung kan???pilih,nak tolong masak sahur/nak tidurkan anak.so last-last tu ada la beberapa kali yang suami tolong masakkan sahur. jadi isteri ni nak kena bagitahu.suami bukan malaikat boleh baca isi hati kita.tapi kalau dah bagitahu,suami masih tak de function...ehemmmmmm..pepaham la uoollsss..-___-" 

KETUJUH: Keinginan yang jitu.ye,kemahuan dan keinginan mengatasi segalaya,,cehh cehh,,sembang..haha..;'p mohon doa dari Allah agar dipermudahkan segala urusan dalam beribadah.;')

sekianlah tips serba sedikit dari saya.buat kawan-kawan yang nak kena mengganti sebulan,no worries!you can do it!!hehe 


No comments:

Post a Comment